Modebloggerskorna

by Doktor Spinn on 2022-01-08| 1,503 views

Uppdaterat: Av kommentarerna har jag lärt mig att modebloggar är ett för brett begrepp, vilket innebär att de bloggar jag tittat på nedan inte nödvändigtvis kategoriseras som modebloggarskor av dem som är insatta. Hur ska de istället kategoriseras? Se diskussion i kommentarerna och hjälp till.

Digitala medier är något jag ofta får frågor om i mitt jobb som PR-konsult. Men inom ett viktigt område måste jag erkänna att jag har haft grymt dålig koll. Jag läser ju inte direkt några modebloggar (utom en), nämligen.

Ändå utgör modebloggarna den mest inflytelserika och säljdrivande bloggkategorin i Sverige i dag. Så de är med andra ord allt annat än oviktiga. Och mina ursäkter för att ha dålig koll är - noll. Därför har jag surfat runt lite på just modebloggerskor i hopp om att bättre förstå dessa webbfashionistas.

Obs! Jag har tittat in snabbt på bloggarna och ibland stöd-googlat. Jag har även frågat runt lite bland mina vänner på Facebook. Så, det här är alltså ingen rocket science, utan bara ett första försök att bättre förstå den här världen. Om jag har fel, eller om jag har missat någon viktig och inflytelserik person, kommentera snälla!

Så okej, håll i er - här kommer en riktigt annorlunda PR-postning för att vara Doktor Spinn!

Kenza

www.kenzas.se

Kenza Zouiten är en 18-åring med marockanskt påbrå. Modell - check. Bloggen är kanske inte så mycket en tips-om-vad-du-kan-shoppa-blogg utan mer av en glamour-livstilsblogg som egentligen handlar mer om Kenza [kinn-sa] än om vad hon shoppar och vart hon shoppar.

Pengar, då? Förvånansvärt lite annonser på bloggen, men ett samarbete med Tailsweep verkar finnas. Däremot röda-mattan-bloggar hon numera åt MTV på egen plattform och promotar ett eget märke, Wildflower by Kenza.

Av texterna att döma handlar det här inte alls om någon aningslös bimbo, snarare om en målmedveten ung tjej med smak för det vackra och det glamourösa, men med en klar känsla för var gränsen mellan personligt och privat går; det må var bikinibilder i parti och minut, men framställningen tycks vara medveten och kontrollerad.

Det är nog ganska rimligt att anta att Kenza är den viktigaste ikonen för modebloggandet som fenomen just nu.

Mogi

www.mogis.se

Dyrt och rikt, så ska det visst vara. Mogi bekräftar fördomarna om den blonda men i övrigt rätt ordinära modebimbon. Mogi till och med skriver såsom man föreställer sig att en modebloggerska talar. Och så har vi väl alla sett videon med “pör-deeey“?

Hm. Nedlusat med Spotlife-annonser och allt är väldigt glättigt och allmänt härligt. Varför gillar kidsen Mogi? Det verkar i det här fallet handla om en Stureplanslivsstil som lockar:

“Jag har börjat använda min Dolce & Gabbana väska igen som jag köpte sommaren 2009. Den är helt otroligt snygg, glömmer ibland bort hur läcker den är. Ännu ett fynd jag gjort, den kostade ursprungligen 20 tusen men jag slog till när den var på REA för 10 tusen, sista exet, katching!”

Oj, vad jag kände mig fattig där, helt plötsligt. Men det är okej. Vi går vidare.

Uppdaterat: Mogi gjorde ju visst en Jessica Ritzén också och försökte sig på att fattigblogga genom att som ett experiment bara leva på a-kassa. Det verkar inte ha blivit någon massiv trafikanstormning vad jag förstår.

Foki

www.fokis.se

Det är flera saker som slår en vid första besöket hos Foki. För det första ser hon extremt ung ut och det ger en lolita-rosa-bubbelgum-känsla att få titta in i det digitala och hårdsminkade dockskåp som är hennes blogg.

Men det slår mig även att hon är en riktigt bra skribent. Inga överdrifter med vämjeliga adjektiv, stringent innehåll och väldigt skönt att läsa. Det är dessutom riktigt bra fotat genomgående. Och precis som Kenza finns här en tydlig tanke om vad som lämnas ut - och hur mycket.

Varför läser kidsen Foki, då? Foki är en riktig kommentarsmagnet - en postning drar lätt över 100 reaktioner. Ordet “sött” förekommer överallt, så jag gissar att Foki är destinationen för alla tjejer och killar som gillar det sockersött rosa och puttinuttiga. Och även i hennes fall handlar det mer om en livsstil än om modet i sig.

Eller vad sägs om en av de hjärtskärande artikelkommentarerna:

“2010-01-06 @ 12:28:52: jag vill med göra sånt men jag kan inte för jag har aldrig varit utomlands”

Blondinbella

blondinbella.se

Säg “modebloggerska” och de flesta tänker omedelbart på henne, Isabella Löwengrip. En av de första att slå igenom, men här finns en större bredd än hos många av de andra. Här finns kläder, här finns berättelser, entreprenörsinspiration och en färdigförpackad livsstil á la Stureplan.

Här finns PR-artiklar, modelljobb och så förstås flitigt med länkkärlek till Isabellas alla hangarounds - precis som Alex Schulman passar hon på att bygga sin familj som varumärke. Spotlife-annonser, Blondinbella TM-märkt, egen kollektion under varumärket Bellme, skriver bok och är med i långfilm när hon inte sitter med pojkvännen Nils (som också bloggar - och gör det med framgång!) i morgonsoffan hos Malou.

She’s a brand, helt enkelt. Och hon har även - faktiskt - självdistans kombinerat med en förmåga att skapa drama kring sin person.

Kissie

www.kissies.se

Jag känner mig rejält gammal när jag tittar in hos Kissie - och då är jag 30, liksom. Kissie är något helt annat. Det tar inte lång tid att förstå att bloggen är en plattform för karaktären Kissie och att personen där bakom är en annan. Till stor del handlar modebloggandet om livsstil och yta, men Kissie drar de moraliska aspekterna så väldigt, väldigt långt.

Det är fräscht att vara brunbränd, men inte att sola. Kissie = brun utan sol. Det är fräscht att vara blond, så Kissie färgar sitt håll platinablont mot den brunsprayade huden. Det är fräscht att vara trådsmal, men killar gillar bröst och fylliga läppar. Kissie = operationer, inte för att hon kanske har problem att få killar, men för att hon själv inte tycker det är så märkvärdigt med operationer.

Och som hon argumenterar ihärdigt för det. Och det är väl kanske det som får mig att känna mig gammal. för mig är skönhetsoperationer något för kvinnor som vill addera eller bibehålla vissa attribut som saknats eller övergett dem, ett sorts diskret ingrepp i riktning mot ett upplevt ideal. I seriefiguren Kissies Barbie-värld verkar skönhetsoperationer vara ett sätt för redan snygga och rika tjejer att ta ut avståndet till kreti och pleti ordentligt.

Men jag måste ge Kissie det att hon i alla fall inte är tillrättalagd. Det är Finlandsfärja och fet fest med bästa(?) kompisen, gaybloggaren Amir. Det är white-trash-rock-and-roll precis hela vägen. Ingen Malou så långt ögat når här alltså, och det finns ju faktiskt en poäng med det också.

Ebba von Sydow

www.veckorevyn.com/mode/ebbas-blogg/

Ebba är ju faktiskt en av skribenterna på mediebloggen Same Same But Different, där jag är medredaktör tillsammans med Sofia Mirjamsdotter. Så jag kanske inte tänker tycka och tänka uppriktigt av det skälet? Det är möjligt, men samtidigt så är Ebba von Sydow ytterst representabel och en sitta-i-tv-soffan-och-kommentera-mode-bloggerska som en redaktör törs släppa fram.

Ebba är ingen skandaldrottning á la Kissie, alltså.

Men så är hon ju mer etablerad än många av de andra. Hon har ett viktigt redaktörsjobb på Veckorevyn, ett magasin med ett tydligt uttalat ansvar för unga kvinnors självbilder.

Precis som Foki skriver Ebba bra, men här handlar det mer tydligt om mode och inte alls särskilt mycket om hennes egen livsstil. Ändå är reflektionerna personliga och ofta från egna upplevelser. Ibland även med seriösa iakttagelser och tankar kring kollektioner och trender på en helt egen nivå.

Så, om Kenza är en glamourblogg så är det här en fina-flickan-modeblogg, tänker jag mig.

Dessie

desireenilsson.blogg.se/

Det här känns lite som ett försök att vara skandal- och festartjej á la Kissie, men det känns ansträngt. Och oavsett vad någon bloggar om så är det alltid osmakligt att fokusera mer på vem som ligger före eller efter på Bloggportalen istället för att leverera relevant innehåll.

Men med det sagt så tillhör ju jag inte målgruppen, utan jag försöker ju förstå lockelsen hos läsarna. Hon tillhör definitivt brun-utan-sol-bloggerskorna. Det här är en tjej som (ännu) inte har full kontroll på sin mediebild - kanske är det det som gör henne intressant? För att hon ännu inte befinner sig så långt ifrån alla “vanliga” tjejer där ute?

Och det får en att undra - har hon redan börjat tjäna pengar på sitt bloggande, trots att innehållet ännu har en bit kvar innan hon kan sägas ha kontroll över sitt varumärke? Det är en sak om en modebloggerska har fullständig kontroll, men om annonsörernas pengar ändå strömmar in, vilka konsekvenser kan det få?

Jag hoppas i alla fall att det går bra för Dessie.

Elin Kling

kanal5.se/stylebykling

Elin Kling = ben. Till skillnad från Ebba von Sydow så syns Elin mycket själv på sina bilder. Och jämförelsen med Ebba är inte orättvis; Elin är modeansiktet utåt på Kanal5 och är etablerad medietyckare om mode. Och första intrycket av bloggen? Det äratt hennes långa ben verkligen säljer precis alla outfits. Och sedan modetipsen som av någon anledning får mig att nynna på Lykke Li.

Storheten med Elin Kling, tror jag som total nybörjare på området, är att hon är lite av varje uppblandat med en stor portion fingertoppskänsla. Det är aldrig vulgärt, men ändå lagom glammigt med champagneflaskor och svartvita bilder på vänner i sekelskifteslägenheter. Och så förstås proffsiga bildserier, dokumenterade resor och ett och annat mittuppslag med hårtips.

Och emellanåt ett tips på något linne från Zara som alla har råd med!

Uppdaterat: Inser att Elin Kling är superhet just nu med Let’s Dance och tidigare som stylist för Idol och Kvällsöppet (att det inte blir konflikt med Kanal5)? Nåväl, vad händer efter vårens dansande? Något stort, gissar jag.

Uppdaterat: Karolina Eriksson gör mig uppmärksam på att Elin lämnat Kanal5, så inga konflikter där alltså.

Sofie Fahrman

blogg.aftonbladet.se/22226

Apropå etablerade “etablissemangsmodebloggerskor”, så rankar förstås Sofie Fahrman in på den listan. Sofie och Ebba von Sydow var ju de första modebloggerskor som allmänheten hörde talas om. Hur bär någon ett sådant arv vidare? Att ha Aftonbladet som plattform är förstås inte så dumt och en och annan bilaga och tv-produktion har det också blivit.

Men vad karakteriserar hennes bloggande? Svårt att säga. Faktum är att jag får en känsla av att hennes bloggande befinner sig i något av ett vägskäl. Ska hon vara fina-Östermalms-flickan tillsammans med Ebba von Sydow och Elin Kling? Eller ska hon vara den fria kvinnan i bikini, den resande, den exotiska - lite som Kenza? Eller ett varumärke i ständig förändring, som Blondinbella?

Bra bloggande måste ha en nerv som jag tyvärr inte såg så mycket av, men kanske är Sofie Fahrman så duktig på så väldigt mycket att det blir svårt att hela tiden gå all-in åt endera hållet? Men det kanske inte behövs just nu?

Nåväl. Fotograferna är sjukt duktiga och en behållning i sig själva, och vad jag förstår så har hon även nått framgångar som författare. Vi kommer nog att få se mer av Sofie Fahrman i mainstream-media också i framtiden.

Linn Gustafsson

linngustafsson.se/

Linns blogg har en i det närmaste parisisk känsla. Det är… stilrent, tror jag är ordet. Kan se henne framför mig där hon står på på terassen på Berns och snackar konst med smala killar iförda upprullade stuprörsjeans.

Det är också stockholmskt proffsigt med mycket fokus på allt det där andra, vilket i modebloggarnas värld måste sägas vara allt annat än dem själva. Att det blivit modebloggande på Pause och sedan på egen plattform för Linn är kanske inte så märkvärdigt då hon varit stylist för Klick och Sofies Mode - ja, kanske till och med oundvikligt?

Uppdaterat: Linn Gustafsson blir PR-konsult hos Patriksson, meddelar Dagens Media i dag. Välkommen till branschen passar jag på att säga då! Och så hoppas jag försiktigt att jag inte har tolkat in alldeles för många ogrundade galenskaper i den här postningen! :)

Caroline Blomst

caroline.feber.se/

Jag som gillar framgångsrika strategier för långsiktig digital närvaro kan verkligen gilla konceptet kring Caroline Blomst. Feber-nätverket behöver fashion power så klart, men självklart behöver de inte en scandal beauty som skrämmer bort annonsörer. De behöver äkta vara. Någon som kan.

Med sitt bildstora och innovativa bloggformat kopplar de på Caroline Blomst som är en riktig stylist och hon får frossa loss i riktigt stora och snygga bildjobb. En kort-kort text och sedan möjligheter att kommentera, gilla, pusha och Bloglovin-följa. Alla rätt.

Caroline själv, då? Ingen platinablond bimbo så långt ögat når, istället en sval brunett med skills, skinnpaj och en världsvan Starbuckslatte (-frappe? -cappuccino? decaf?) i handen.

Hanna Fridén

metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.2202791<

Apropå Caroline Blomst och antiteser, så tar Hanna Fridén steget längre som feministisk, estetisk stilfascist. På Metro modebloggar hon, fast på ett sätt som känns som en blandning av Morticia Adams, Hunky Dory-bohemiskt, Doherty-knarkat, Magica de Hex, konstskoleansträngt och Black Ascot. Fast snyggt.

Och intelligent. Och välskrivet. Det som stör är väl den där fula, illgröna Metro-bannern högst upp. Hanna borde flytta till egen domän, tar jag mig friheten att tycka. Men make no mistake about it, det är en livsstil och en person som förmedlas här, inte kanske primärt djupet i de feministiska resonemangen.

Eller annorlunda uttryckt; om jag återvänder till Hanna - vilket jag alldeles säkert gör - så är det för den säregna stilen, texterna och illustrationerna - inte för feministisk politik eller PMS. Fast det säger antagligen mer om mig än om något annat.

Tyra Sjöstedt

tyras.se

Här blir det avancerat. Tyra Sjöstedt är inte ett namn som jag har stött på tidigare, men det är faktiskt konstigt. Hennes blogg drar 100 000 besökare i veckan och det är r-e-j-ä-l-t med folk! Men så känner jag plötsligt igen henne - det var ju hon modelltjejen som var med på Kenzas bilder från senaste semestern i Thailand. Aha!

Jag rullar lite i Tyras blogg och ser att hon även har gjort appearances tillsammans med Isabella Löwengrip i media. Aha! Och de verkar ha något projekt på gång? Nå, det är inte bara PR-branschen som är en ankdamm, när allt kommer kring.

Nu tror jag visserligen att Tyra hade skrivit en välbesökt blogg även utan Kenzas och Blondinbellas hjälp. Det är en märklig blandning mellan snygga bilder, tips om hur du som modell blir bra på bild och så en massa texter som faktiskt inte känns så modelltråkiga och tillrättalagda. Det enda som egentligen stör mig är det cyniska/glättiga i att ha en banner som säger “Följ med mig på semester i Thailand!”.

Kanske det här bloggen för unga tjejer som drömmer om en modellkarriär och lite glam i vardagen, men som helst slipper allt det där jobbiga med ätstörningar och hellre har en massa kul istället? För aldrig har jag sett en modell som hellre verkar vilja göra grimaser än poser!

Slutsats: Så, vad har jag egentligen lärt mig? Ja, för det första att det är skillnad på modebloggar och modebloggar. Dagens outfit må hålla dem samman, men för tjejer och killar i alla åldrar finns det verkligen en ikon och en modebloggerska för alla smaker och humör. Om jag kommer att följa någon av dem? Säkert. Vilka? Det säger jag inte.

Länktips: Kommer modebloggarna överleva 10-talet?

Datalove & #signoff /Jerry Silfwer med dagens outfit nedan

Modebloggerskorna: webbfashionistas veckorevyn tyra sjöstedt tv soffan thailand style by kling stureplan stil ssbd spotlife sofies snapshots sofies mode sofie fahrman skönhetsoperationer silikon same same but different pete doherty östermalm morticia adams mogi modellkarriär modelljobb modebloggerskor modebloggar mode metrobloggen metro malou von sivers magica de hex love at first feel lets dance läppförstoring klick kissie kirurgi kenza zouiten kenza karolina eriksson kanal5 isabella löwengrip implantat idol hunky dory hanna friden foki feber elin kling ebba von sydow digital pr dessie desiree nilsson dagens outfit dagens media caroline blomst brusbloggare brun utan sol bröstförstoring blondinbella bloggosfären bloggare bloggannonsering blogg.se black ascot bellme alex schulman aftonbladet
  • Lissie

    Intressant om man bortser från att majoriteten av de du nämner inte ens är modebloggare… Kolla in Agnes på Rodeo, Black & Beyond, Hotspot mfl om du vill ha riktiga modebloggar!

  • L

    Hur 17 kan du jobba som PR-konsult - du verkar ju ha noll koll på allt vad bloggar och medier heter. Att du dessutom inte har vett att försöka dölja det talar för att du inte är något vidare smart heller….

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Tack för tips - ska defitinitivt ta och kolla upp dem. Och jag tror jag förstår vad du menar; jag frågade runt efter namn på modebloggerskor, fick dessa namn (flera kände jag ju till sedan tidigare), men blev förvånad över hur lite många av dem handlade om mode.

    En nyfike fråga - om du har vägarna förbi här igen - vad skulle du kalla de bloggar i listningen som inte är modebloggar?

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Som sagt, jag har noll koll, mest eftersom jag sällan jobbar med klienter vars verksamhet är beroende av den här typen av bloggar. PR-konsulter gör annat också, även om en del förstås jobbar mycket med att skicka gratisprylar till bloggare - och då måste man ju ha koll.

    Sedan förstår jag hur du menar, att det inte verkar så smart att vara öppen med att jag har dålig koll i det här avseendet. Men på det här sättet kan jag få hjälp av folk med koll och få i gång diskussioner som hjälper mig att få bättre koll.

    Kanske är jag korkad som är öppen med vad jag kan och inte kan? Kanske.

    Intressant är i alla fall att det efter flera år av bloggande krävdes en postning om detta ämne för att jag skulle få min första anonyma förolämpningskommentar någonsin… *snyft*

  • Stephanie

    Bara för att man visar upp lite kläder ibland, så är man inte en modebloggare. Flera av dem du nämnde är inte modebloggare. I så fall skulle väl varenda modell som bloggar kunna kalla sig för modebloggerska ;) Fast du har snart koll på läget du som är PR-konsult :)

    Jag visar kläder kläder lite då och då… lite mer just nu eftersom att nya vårmodet börjar dyka upp, men jag har ingen modeblogg för det :)

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Hm, det här är riktigt intressant. Det är inte bara jag, utan väldigt, väldigt många företag buntar ihop hela den här kategorin, men jag börjar långsamt inse att det är väldigt fel.

    En del företag som säger “vi vill nå ut till modebloggar” vill egentligen inte alls nå ut till just “modebloggar”, utan ofta till den grupp av unga kvinnor som diskuterar varumärken de gillar i sin vardag. I detta ingår shopping av kläder - men det gör dem inte till modebloggare.

    Men vad ska vi kalla de olika grupperna av bloggare? Jag behöver kunna förklara det för kunder som ofta är lika okunniga som jag inom detta ämne.

    Vad sägs om följande uppdelning?

    Modebloggare
    Livsstilsbloggare
    Brun-utan-sol-bloggare
    Glambloggare
    Shoppingbloggare
    Modellbloggare

  • http://www.enannansida.se Petra

    Nu för tiden hör det ju närmast till allmänbildningen att hålla lite koll på de största bloggarna. Det här hjälpte mig att bli mer allmänbildad. Fantastiskt. Tack!

  • http://lipglossbitch.se Helena/LipGloss Bitch

    Unga tjejer som bloggar om sin vardag blir per automatik hopbuntade som “modebloggar”, varför det har blivit så är en intressant fråga i sig tycker jag. Livstilsbloggare/vardagsliv är ju ändå en kategori som brukar finnas med i diverse blogg awards. Men där ser man bara Linda Skugge och Pernilla Wahlgren nominerade.
    Men att blogga om vilken tröja man tog på sig idag, att man köpt en väska för 10´på “rea” eller att man gillar Carolina Gynnings nya parfym är kanske lite provocerande att se som någons “vardag”, när det finns folk som har barn att prata om, läxläsning och bullbak menar jag. Vad vet jag, intressant är det hur som helst.
    För övrigt så tror jag att du är inne på nåt stort med brun-utan-sol bloggare, jag tycker vi jobbar på att lansera den kategorin.

  • http://tdh.se/dr-spinn-granskar-modebloggerskor/ Dr. Spinn granskar modebloggerskor

    [...] ”Dr. Spinn” Silfwer har publicerat en genomgång av modebloggerskor för dig som vill få lite bättre koll. Om man är intresserad av sådant alltså, annars är det [...]

  • http://tongstromberg.com Lars Tong Strömberg

    Bra genomgång. Det jag slogs av när jag läste igenom listan var de valda domännamnen och att det fanns en intressant gemensam faktor hos många:

    Kenzas.se
    Mogis.se
    Fokis.se
    Kissies.se
    Tyras.se

    Alla med genitiv-s på slutet.

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Tack för kommentar, Helena. Ja, detta verkar vara en större problematik som jag helt förbisett. Och jag var tidigare också en del av problemet; fördomsfullt var också jag en av dem som helt automatiskt “buntade ihop” den här gruppen…

    Det börjar kännas som om “modebloggare” blir ett allt mer ointressant begrepp. Det är otroligt få företag som jobbar med modeprodukter specifikt - ändå talar alla om “modebloggar”. Det blir ju till och med helt fel, ofta.

    I takt med diskussionerna här blir jag mer och mer övertygad om att vi behöver hjälpa företagen att förstå att det som tradionellt kallas “modebloggare” är en betydligt mer diversifierad grupp.

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Ja, det måste vara någon sorts nätkultur som uppstått spontant i kombination med att - som jag gissar i Kenzas fall - att Kenza.se var upptaget?

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Tack själv. Vad snygg din blogg blivit, förresten! Länge sedan jag tittade förbi.

  • http://dollysmarketing.wordpress.com/ DangerousDolly

    åååh Jerry, du måste se det som ett välkommen av bloggen till “the big boys league”. Det finns ju ett hav av näthat därute som man mest märker när man läser Aftonbladet et al ;-)

  • http://dollysmarketing.wordpress.com/ DangerousDolly

    Jag köpte “modebloggar” epitetet rakt av - antagligen för att jag inte läst en enda av dem. Nåt som slog mig i “mode” kontra “livsstil” tänket. Mode är väl knappast bara shopping o kläder? Och en “livsstil” som krockar med det som är inne just nu måste väl ändå kunna ses som mode?

    Nån som bloggar om sin livsstil som övervintrad 80-talsrockare, får kanske inte vara med i “mode” utan hålla sig till “livsstil”
    Men en pepp tjej som åker till Thailand och använder brun utan sol kan inte ses som redogörelse för en livsstil?!

    Brun-utan-sol kategorin kanske gör sig gällande där - foton av dagens-outfit och “Inne-Ute”-listor är inte särskilt talande för begreppet Mode heller…

    Jerry - DU har på egen hand gjort mig intrigued över modebloggandets varande! Jag ska nu bums besöka alla bloggar du skrev om, plus de i kommentarerna såklart! (Ja, direkt efter middagen hos svärmor…how’s that for “Livsstil”)

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Tack för “puff”! :)

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    :)

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Sweet! Kram :)

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    En lek med ord. Jag tyckte att det vore fyndigt med ett ord i femininum eftersom kvinnor både dominerar den här utvecklingen och mer generellt också socialiserar mer på webben.

  • http://jardenberg.se/b/jardenberg-kommenterar-2010-01-11/ jardenberg kommenterar - 2022-01-11 — jardenberg unedited

    [...] Modebloggerskorna [...]

  • http://www.piruett.se/2010/01/11/links-for-2010-01-10/ links for 2022-01-10

    [...] Modebloggerskorna (tags: bloggare mode modebloggar) [...]

  • http://fredrikdanielsson.se Fredrik

    Riktigt bra sammanställning! Intressant att se hur differentierade de ändå är!

  • http://www.e-handelstrender.se/2010/01/modebloggorskorna-vilka-ar-dom/ Modebloggorskorna - vilka är dom « E-handelstrender - om e-handel

    [...] Dr Spinn har gjort en genomgång av de viktigaste modebloggarna i Sverige. Detta är inga bimbos utan smarta unga kvinnor som har mer läsare än de flesta [...]

  • http://www.slumpnavigator.se Slumpnavigator

    Intressanta reflektioner som i mina ögon visar på det orimliga i den kanske oundvikliga kategoriseringen av bloggar. Testa att göra om samma manöver på “politikbloggar”. För den som inte uttalat valt att nischa sin blogg - kanske anpassat efter en etablerad kategorisering - utan förmedlar osorterade reflektioner, åsikter och intryck från sin vardag kan hamna både här och där.

  • Pelle

    Tack för sammanställningen av dessa olika bloggare , bloggerskor , media eller va de nu ska kallas.Något mer fjolligt och och totalt vilset i vår nutid bland dessa bloggare var det länge sedan jag kunde studera.Hoppas och tror naturligtvis inte att alla dessa som inte nämnts på denna sida faller under samma hjärntvättade gäng som de du redan presenterat på denna webbsida.IQ är tydligen något som köps på Blocket.Fascinerande och lite ledsamt att se så många gånger unga individer vara totalt fel på det. :)

  • http://dagen.se/blogg/emanuel Emanuel

    Åh, det är ju fantastiskt! Din första förolämpningskommentar! En stor dag, Jerry!

    För övrigt sitter jag och är arg på mig själv att inte jag kom på den här idén med modebloggsgenomgång. Lysande grej, tycker jag!

  • http://www.salamanderpm.se Sanna

    Tack för ett intressant och givande inlägg! med en tonårsdotter som ideligen pratar om de här olika “modebloggerskorna” var detta en perfekt introduktion för mig. Har själv oerhört svårt för den här sortens i mina ögon ganska meningslösa bloggande, men det är klart, jag är inte i målgruppen. Vilket dottern är, som ju faktiskt läser några av dessa bloggar. Så än en gång. TACK :)

  • http://tankebubblor.blogg.se/ Nilla

    Man kan väl inte göra ett inlägg om modebloggar utan att nämna urmodebloggarna som handlar om mode nämligen:
    http://hotspot.webblogg.se/
    och
    http://ytligheter.com/

  • http://mwcommunication.blogspot.com/ Markus Welin

    Väldigt intressant inlägg! Tycker “modebloggarna” (om vi nu kan kalla dem så) får relativt lite uppmärksamhet inom vår “sfär”. Har skrivit en liten spinn off på detta själv.

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Aha, så det var dessa två som la grunden? Då ser jag till att uppdatera postningen och lägga till dem, klart de borde vara med så! Tack för tips.

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Utmärkt postning; det är den här sortens diskussioner jag hoppades på:

    “Inom vår ”sfär” får Kenza, Blondinbella och de andra relativt lite uppmärksamhet. De nämns visserligen då och då, som en kort referens eller i samband med att Veckorevyn delar ut något bloggpris. Men med tanke på att dessa unga damer drar fler besökare per dag än många av oss andra bloggare gör på ett år så tycker jag att de borde vara på agendan oftare.”

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Tack för kommentar. Jag håller med, de här typerna av bloggare är så pass viktiga, inte bara för företagen, utan framförallt för att de har så stort genomslag i sin målgrupp. Så jag delar din iakttagelse helt och fullt om att man ju så klart vill ha lite koll, även om man inte tillhör målgruppen själv.

    Fast efter genomgången har jag börjat följa några, så jag kanske tillhör målgruppen ändå! :)

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Tack, Emanuel! Well, there’s a first for everything! :)

  • http://hannahannahanna.wordpress.com/ Hanna

    Väldigt sympatiskt att du svarar på alla kommentarer.

  • http://www.enannansida.se Petra

    Tack! :-)

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Hm. Jag tycker inte att man kan göra den distinktionen. Visst, det handlar mycket om yta, men samtidigt drar dessa bloggare storpublik, de tjänar pengar, startar egna företag och, som det ser ut, har rätt roligt på kuppen.

    Börjar man bena i det här så ser man att det kanske är just brun-utan-sol-bloggarna som upprör och skapar moralpanik hos etablissemanget, medan en shopping- eller modeblogg knappast kan sägas vara särskilt provocerande. Kanske är brun-utan-sol-bloggarna någon sorts avart i vår tids digitala ålder? Kanske, men är de värre än andra ungdomskulturer som punk, anarkism eller emo? När ungdomskulturer når sin peak så blir det ofta märkligt, men inte utan att de sätter mäktiga avtryck i samtiden.

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Ja, det är hela tiden en hela kamp mellan verkligheten och den förenklade kartan. Självklart har jag mina motiv - jag vill ju förstå hur de påverkar och i förlängningen hur kunder kan etablera relationer till dem. Därför känner jag att det var klokt att skaffa sig en djupare förståelse för hur olika de faktiskt är - också från dag till dag, precis som du pekar på.

  • http://beastankar.blogspot.com/ Béatrice Karjalainen

    Blir inte klok på vad som är en “modebloggerska”. kanske de manliga motsvarigheterna är mer stringenta, kika på Manolo har listat dem emellanåt och ex. Dennis (http://dennism.se/) säger sig ha 200000 läsare i veckan. De manliga modebloggarna verkar dock inte ha samma uthållighet som de kvinnliga , de poppar upp och försvinner väldigt fort.

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Tack själv för länkkärleken Jocke, det rasslar alltid till med roliga och relevanta kommentarer efter en länkning från dig! Synd bara att jag inte lyckas få Disqus att fungera, but I’m working on it.

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Hm, hela trafikdiskussionen är extremt intressant, i synnerhet eftersom många i kategorin förvandlar bloggen till ett viktigt annonsmedium. Problemet är ju (jag har tittat lite närmare på det tidigare) är att det är helt hopplöst att hitta tillförlitliga och kanske framförallt, jämförbara, siffror. 200 000 läsare i veckan för en manlig modeblogg? Tveksamt, tror jag. Men det beror förstås på hur man vågar räkna.

    Säg att en riktigt tung kvinnlig modebloggare drar 50 000 unika besökare om dagen. Men för att få en jämförbar bild på veckobasis behöver vi veta hur många som är återkommande från dag till dag för att hyfsa statistiken. Vilket i sig blir konstigt, för läsare som är återkommande eller rent av konvertade till RSS eller Bloglovin är ju egentligen mycket mer värda än unika besökare (något som jag hoppas att mediebyråerna och annonsköparna också förstår).

    Intressant spaning om de manliga modebloggarnas uthållighet, de kanske inte har samma engagemang och/eller gick in i det hela av fel orsaker?

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Tack, tycker det är roligt! :)

  • http://beastankar.blogspot.com/ Béatrice Karjalainen

    Han säger å andra sidan inte 200000 unika läsare. Det är väl en evig debatt vad som är 1 läsare. Hur lång tid tar det innan någon igen blir en unik läsare, x timmar eller 1 dygn eller mer? Jag såg att ex. statcounter.com har som defaultvärde 12 h, jag ställde om för mig själv till 24 h. Men det finns väl “officiell” statistik som är mer pålitlig?

  • Stephanie

    Google har bra statistiksystem för både bloggare och vanliga webbsidor. Där ser jag vad mina läsare söker efter, innan de kommer in på min sida. Toppen verktyg :)

    Jag kan också se hur många som är återkommande besökare, per dag, per vecka, per månad eller hur jag vill. Ifall jag har förstått rätt :)

    Kul att läsa vad ni alla vuxna skriver om oss tokiga bloggare ;)

    PS. Någon har lagt in en trasig tagg i html-koden på den här sidan, ifall ni kollar längst ner på sidag så syns “<img src="http://www." ville bara säga det så att ni kan fixa det ;)

    Nä, har precis kommit hem ifrån skolan och stan, så jag måste uppdatera min blogg nu! Vi ses :)

  • http://www.doktorspinn.net Jerry Silfwer

    “Kul att läsa vad ni alla vuxna skriver om oss tokiga bloggare ;)”

    Haha, underbart Stephanie - dagens skönaste kommentar! :) Ja, vi gör vad vi kan för att hänga med, hehe.

    Tack för tips om html-taggen - jag kollar.

  • http://www.doktorspinn.net Jerry Silfwer

    Nja, jag vet att det finns grym expertis kring detta bland en del avb den här bloggens RSS-prenumeranter inte minst, men i grunden är ju problemet att man alltid är beroende av att det finns ett mätscript på sidan, typ GA, Tailsweep, Bloggportalen, Bloggtoppen etc. Om alla hade samma mätscript (typ gärna Analytics) och dessutom delade upppgifterna - då hade det ju kanske fungerat.

    Sedan så finns ju Kia- och Sis-index som jag tror bägge baseras på GA, men de är ju inte heller heltäckande.

    Men det jag tycker är det intressanta med den här diskussionen, eller snarare det som saknas, är ju att det i dag går att följa bloggar på andra sätt än att besöka dem - och att det faktiskt är ett större värde för dem som vill nå ut med tankar och starta diskussioner att ligga i andras RSS-läsare.

    De som tjänar pengar på sidvisningar kanske inte håller med i det korta loppet, men i det långa tror jag att också de kommer att se de större fördelarna med en distribuerad närvaro.

    En annan diskussion som är intressant tycker jag är hur insatta i länk- och trafikekonomin de unga “modebloggerskorna” ändå är!

  • Leja

    Jerry, som du vet tillhör jag inte heller målgruppen ;) Men tycker ändå att Kissie är bäst av alla. Hennes hår är helt fantastiskt. Även om jag håller med henne om att blont hår är “fräscht” så tycker jag gråblått hår är desto mindre fräscht. Men kanske aspirerar hon, som många unga tjejer, på att se äldre ut? Men måste erkänna att jag tycker vissa av bloggarna är kul att kolla in då och då (Feber, Kling, Fridén mfl). Lite som att tjuvkika i modemgasin på Pressbyrån. Snabb underhållning, inget seriöst. Men allt behöver inte vara seriöst. Det kan vara “bara” kul också. :)

  • http://www.doktorspinn.net Doktor Spinn

    Va? Måste inte allt vara seriöst? Nu förstår jag absolut inte alls.

  • http://samesamebutdifferent.se/2010/01/17/veckan-som-gick-vecka-2-2/ Veckan som gick - Vecka 2 « Same Same But Different

    [...] jag ändå pushar för SSBD-gänget så ohämmat, så passar jag på att lyfta fram min egen postning om det svenska modebloggarfenomenet. Kan vi verkligen kalla dem modebloggare längre? Okej, knappast lika viktigt som Haiti, [...]

  • http://www.doktorspinn.net/2010/02/17/smurftips-153/ Smurftips — Doktor Spinn

    [...] mediegenomslag i pressen – följande 10 var bäst under 2009Någon som minns min postning http://www.doktorspinn.net/2010/01/08/modebloggerskorna/? Det här är mycket intressant - vem fick störst traditionellt mediegenomslag? Men givet [...]

  • greta

    man undrar mest var caroline blomst på modefeber får sina pengar ifrån plötsligt.. shoppar couture för 6siffriga belopp. betalar Bonniers så bra för en bloggare verkligen?

  • Språksnuten

    Ett PR-proffs, tillika lingvist, borde rimligen ha koll på att det heter à la, och inte sätta ut pluppar lite på måfå.

  • http://intensedebate.com/people/doktorspinn Doktor Spinn

    Jäklar! Busted! :)

blog comments powered by Disqus

Previous post:

Next post: